Activitat 3


Hola nois, ja tornem a ser aquí! Esperem que tingueu les piles ben carregades per fer l'última pràctica.

Com ja sabeu, aquest bloc tracta sobre la comarca del Maresme, concretament sobre el poble de Malgrat de Mar. El passat mes de gener va haver-hi un temporal que va causar molts danys a les platges del poble. Voleu saber-ne més? Comencem!

Apartat 1: Temàtica

Durant els temporals marítims de cada hivern, l'aigua del mar sol danyar els passeigs marítims i endur-se la sorra de les platges de Catalunya, una problemàtica que els ajuntaments ja solen contemplar en la seva despesa pressupostaria, però aquest any el temporal ha estat molt fort i les conseqüències han anat més enllà. El temporal més gros dels últims anys, que ha tingut lloc aquest gener, ha provocat destrosses a tot arreu. Destaquem la població de Malgrat de Mar, on el mar ha engolit la platja, arribant fins a la carretera del Camí de la Pomareda, destrossant-la parcialment, i inhabilitant el pas a tots els establiments des de Malgrat fins al delta de la Tordera, i també emportant-se arbres i inundant passos subterranis.

Aquest fet ha provocat destrosses en molts càmpings, el més perjudicat ha sigut el càmping La Tordera, ja que pel marejol ha quedat inundat. Per recuperar l'indret com més aviat millor, s'ha hagut de necessitar l'ajuda de màquines de construcció com excavadores i buldòzers per treure el mobiliari inservible. Perquè aquest fet no es torni a produir, s'han plantejat mesures com la construcció d'un mur de contenció de roques i sorra per evitar possibles temporals futurs.
Caldrà investigar per observar quines són les millors solucions, tenint en compte les diferents opinions del poble, i quins són els efectes que provocaran aquesta solució, tant positius com negatius.

Apartat 2: Recerca de dades

Aquest any, Malgrat ha estat un dels pobles més afectats per aquest temporal, i des de diferents àmbits, s'han fet propostes diverses per poder reconstruir la zona, s'han vist implicades diferents entitats, per tant, la decisió ha de ser consensuada per tothom. Això implicarà diferents punts de vista i farà més difícil arribar a un acord.

Us proposem que formeu un grup, que us informeu sobre el tema i que intenteu trobar a partir de les dades que obtingueu una possible solució. Per tant, com a grup haureu de trobar una proposta de millora que sigui aplicable i el més real possible.

Aquí teniu algunes preguntes que us serviran com a guia per cercar informació:

•Surt a compte tenir càmpings a primera línia de mar?
•Què és millor reconstruir les destrosses del temporal o solucionar el problema per prevenir-ho?
•El ciutadà s'ha de fer càrrec del cost de la rehabilitació o bé han de ser les empreses i els botiguers que viuen del turisme?
•Fer aquest tipus d'edificació pot afectar a l'entorn?

Per poder respondre aquestes preguntes, us deixem algunes propostes que us serviran per trobar dades sobre la notícia.

1. Buscar informació sobre notícies que tractin el temporal al litoral de Catalunya del passat mes de gener.

2. Observació del vídeo "Les destrosses del temporal a Malgrat de Mar" Tv3, i respondre les preguntes següents:

- Què són els dics de sorra?
- Quins problemes han sorgit?

Proposeu altres solucions després de saber que els dics de sorra no han fet efecte.



3. Entrevista amb el cap dels càmpings afectats pel temporal. Podem preguntar per exemple: Quants allotjaments té el càmping? Quin efecte té el turisme del càmping al poble?

4. Entrevista a l'alcalde. Podem preguntar per exemple: Quants diners destina el Govern per reformar el litoral? Quins són els problemes que causen en el medi ambient la construcció d'esculleres?

Apartat 3: Dramatització

Per últim, us demanem que, un cop tingueu la informació, realitzeu un vídeo amb diferents rols assignats:

  • ·         Alcalde del poble
  • ·         Cap de demarcació de costes de l’Estat
  • ·         Regidor del medi ambient
  • ·         Gerent del càmping afectat


  • Aquests tindran punts de vista diferents i donaran arguments a favor i en contra en relació a la notícia del temporal de Malgrat de Mar. Finalment, caldrà donar diferents solucions i acordar la millor.


A continuació, podeu veure un exemple sobre la dramatització representada pitjant al següent enllaç de Youtube.  








3 comentaris:

  1. Hola! Us adjuntem l'enllaç de la rúbrica d'avaluació de l'activitat 3. En ell, a part de la qualificació, hi veureu alguns consells per millorar l'exercici.

    https://docs.google.com/document/d/1qiA01XdNvu5WT9T_F3V9yahXIwu1SYBNmj6anIuzFA8/edit

    Fins aviat,

    Blog de Cadaqués.

    ResponElimina
  2. Hola!
    Creiem que l'activitat 3 que heu proposat es pot adaptar perfectament i fer-la en una escola, potser en els cursos més avançats. Tot i això, no especifiqueu a quin i estaria bé saber-ho. Utilitzeu un bon vocabulari, adequat als alumnes i els conceptes i les informacions que doneu són útils per entendre l'activitat. Heu de vigilar, però, amb les faltes d'ortografia, que n'hem detectat algunes.
    El que hi trobem a faltar són imatges que ajudin a comprendre el text. A més, hagués estat bé que haguessiu dut a terme vosaltres l'activitat o tan sols, el vídeo de la dramatització. A més de dir quins rols podrien fer els infants en aquest.
    Per últim, també volem valorar l'aspecte de l'entrada que està molt ben estructurada.
    La nota final que us posem és un 7,5.

    ResponElimina
  3. Bon dia noies! Som en Juanjo, la Laia, l'Ester, la Carla i la Mireia i aquí us deixem la nostra avaluació!

    Després de llegir amb atenció la vostra proposta de la pràctica 3 ens agradaria dir-vos algunes coses. Primer de tot ens ha agradat molt que feu partícips als infants d’un tema tan important i problemàtic del seu poble. També veiem molt bé que amb un tema com aquest deixeu als infants, després d’informar-se sobre el tema, que intentin buscar solucions contrastant les diferents opinions que poden tenir amb els companys de grup. La majoria de vegades només se’ls informa d’aquestes grans problemàtiques però poques vegades són ells els que poden pensar-ne una solució Seguidament, creiem que la cerca d’informació que els heu plantejat està molt bé, ja que a més de guiar-los amb algunes preguntes també els hi oferiu recursos (que potser ells no hi pensarien o no els coneixen) per poder fer front a la seva recerca. Això farà que els sigui molt més fàcil cercar la informació pertinent, ja que moltes vegades, a aquestes edats, encara els costa molt buscar informació de forma autònoma. Una idea que ens agradaria donar-vos pel que fa als recursos per la cerca d’informació, és que podríeu oferir-los una cacera del tresor on allà trobessin totes les preguntes i els recursos que els hi heu proposat. Potser d’aquesta manera tindrien la informació que poden utilitzar d’una forma més organitzada.

    Pel que fa a la dramatització creiem que potser hauria estat bé que haguéssiu especificat els possibles rols que sortirien, ja que seria una forma molt més clara i entenedora de com es duria a terme. Finalment ens hauria agradat que haguéssiu fet vosaltres una mostra de com seria aquesta dramatització, d’aquesta manera s’hagués vist clarament el contrast de les diferents opinions i la diferència de rols que hauria portat cada alumne. Tot i això molt bona feina!

    La vostra nota numèrica és un 7'5!

    ResponElimina